Hans Einar Jakobsen, Watbots AS. Foto: Rune Kr. Ellingsen

Morten Hofstad Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den.

Watbots, som holder til i Bjørnvold-brygga i Sandnessjøen, har i løpet av året fått ti ansatte – noen skikkelig langveis fra.

En fra Sør-Afrika, en fra Kroatia, en fra Troms, og en fra Oslo.

Slik er miksen av folk som har kommet til Sandnessjøen for å jobbe i WatBots AS, firmaet som utvikler en robot som firmaet mener vil revolusjonere renhold og service på nøter i laksenæringen.

Bygger test-rigg

I disse dager bygges en test-rigg i lokalene ved kaikanten i Sandnessjøen der roboten skal testkjøres i vann.

Siden presentasjonen på sjømatmessa AquaNor i Trondheim tidligere i høst har firmaet mottatt forhåndsbestillinger på over 200 enheter.

– Dette viser at oppdretterne har like stor tro på produktet som vi selv har. Jeg har sagt det fra første stund i selskapet at det kommer til å bli kø for å ta i bruk denne roboten, og det ser vi nå allerede er tilfelle, sier salgssjef Kim André Eide.

Kundene ser ut til å tenne på konseptet der roboten, i tillegg til å vaske nota for groe, dokumentere tilstanden på nota ved hjelp av kunstig intelligens, kamera og sensorer.

– Dette er en robot som kommer til å sette standarden for vasking av nøter i havbruksnæringen. Vi treffer åpenbart godt på det som oppdretterne ønsker seg og har ønsket seg i bra lang tid. Næringen trenger ny vasketeknologi, og roboten vår løser problemene med groe i nota, sier Eide.

– Her får du trådløs drift, ingenting som griper eller klatrer i nota. Det er ikke behov for thrustere (propell), du får daglig vask og inspeksjon, trådløs lading, og komplett oversikt over drift og service fra kontrollsenteret. Totalen av dette mener vi det er ingen som kan tilby, og vi er veldig glade for at våre kunder føler det samme, sier Eide.

Selges som Tesla

WatBots legger opp til en salgsmodell som ligner på det vi ser i bilbransjen for tida, leie til månedspris

Firmaet mener selv at forhåndssalget de nå har inne gir en verdi på over 60 millioner kroner i årlig inntekt, gitt at reservasjonene blir til faktiske bestillinger.

– Dette er svært store og viktige forhåndsordrer for oss. Det koster tusen kroner per robot å forhåndsregistrere, men det som for oss er mest viktig er aksept for vår forretningsmodell med leie på 25.000 kroner – per robot – per måned, og at vi får kunder å levere til. Det er jo også de beste mulig signalene til investorer om at roboten er et ønsket produkt og at de har tro på oss, sier daglig leder Håvard Lillebo.

– Det er jo helt utrolig artig. Så må vi selvfølgelig levere på fungerende robot, og det skal vi klare, sier Lillebo.

LetSea er med

LetSea er blant firma som har lagt inn bestilling på roboten fra WatBots.

– Vi i LetSea er opptatt av bærekraft og ta del i utviklingen av fremtidsrettet utstyr for havbruksnæringen. LetSea ser virkelig fram til å kunne ta rengjøring, inspeksjon og overvåking av nøter til et nytt nivå, ved å ta i bruk den nye teknologien fra Watbots, melder Tor Hugo Hestnes, avdelingsleder i LetSea AS.

¤ Tidligere i år gikk to Stavanger-investorer inn i firmaet med til sammen 20 millioner kroner, som verdsetter WatBots AS til 100 millioner.

 






 


Magasinet

Annonsering

For mer informasjon
og annonsering kontakt

 
john are 
 
John Are Schei
markedskonsulent,
Mob: 415 22 635
 
 
Per-Arne Rødli Rønning
markedssjef,
Mob: 977 51 390
 

Andre nyheter