polarlys

Hurtigruten skal seile på biogass

Foto: Helgelands Blad

Fram til 2027 skal Biokraft AS i Skogn levere miljøvennlig biogass til Hurtigrutens skip langs norskekysten. Avtalen er den største for leveranse av biogass i shippingbransjen på verdensbasis noensinne, melder selskapet.

Som det første rederiet i verden, tar Hurtigruten i bruk biogass i stor skala som drivstoff for skip. Innen 2021 skal minst seks av Hurtigrutens skips bygges om for å drives på en kombinasjon av store batteripakker, flytende naturgass (LNG) og biogass (LBG) – produsert av organisk avfall fra skogbruk og oppdrettsnæring.

Kontraktsummen er ukjent, men kilder mener den er på flere hundrede millioner

I løpet av de neste to årene skal minst seks av Hurtigrutens skip ombygges for å kunne driftes på kombinasjonen batteri, flytende naturgass og biogass.

- Dette er et stort og viktig skritt for Hurtigruten, for Biokraft, for grønne løsninger i global shipping, og ikke minst for miljøet, sier konsernsjef Daniel Skjeldam i Hurtigruten i en melding.

Fyllingen av biogassen skal skje i Trondheim, ikke langt fra Biokrafts anlegg på Skogn i Levanger kommune, hver gang et av Hurtigrutens ombygde skip anløper havnen på vei nordover. Ifølge Hurtigruten er dette de første cruiseskipene i verden som driftes på biogass.

Skipene, som i dag går på diesel, vil få montert to nyutviklede Rolls-Royce Bergen gassmotorer som støttes av batteripakker. Det er skipene MS Nord-Norge, MS Nordlys, MS Nordkapp, MS Kong Harald, MS Richard With og MS Polarlys som nå skal ombygges.

Magasinet

Annonsering

For mer informasjon
og annonsering kontakt

 
john are 
 
John Are Schei
markedskonsulent,
Mob: 415 22 635
 
 
Per-Arne Rødli Rønning
markedssjef,
Mob: 977 51 390
 

Andre nyheter